Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje nowe prawo zamówień publicznych. Wraz z nowelizacją ustawy w życie weszły nowe obowiązki, prawa i procedury. Najważniejszym z nich jest m.in. cyfryzacja całego procesu. Składanie dokumentów w formie papierowej, w zamkniętej kopercie, we wskazanym pokoju to relikt przeszłość. Od 2021 udział w przetargu odbywa się całkowicie przez Internet. Jak brać udział w przetargach? Jak skutecznie złożyć ofertę? Co się zmieniło? Na co zwrócić szczególną uwagę? Zapraszamy do lektury!
Zmiany wprowadzone z początkiem 2021 roku nie zmieniły wiele w sposobie informowania o ogłaszanych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Informowanie o prowadzonych postępowaniach nadal jest obowiązkowe. Informacje o trwających przetargach nadal dostępne są w siedzibach instytucji i podmiotów, które je ogłaszają, jak również na stronach internetowych zamawiających. Informacje o aktualnie prowadzonych postępowaniach (powyżej tzw. progów unijnych) znajdziemy na stronach podmiotów, które je ogłosiły jak również na stronach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Informacje o aktualnie prowadzonych postępowaniach (poniżej tzw. progów unijnych) znajdziemy na stronach podmiotów, które je ogłosiły jak również na stronach Urzędu Zamówień Publicznych. Zamawiający często decydują się także na publikowanie informacji o przetargach w formie różnego rodzaju ogłoszeń i reklam, by zachęcić wykonawców do udziału w postępowania. Ogłoszenia o trwających postępowaniach o udzielenie zamówień znajdziemy także w popularnych serwisach internetowych takich jak: biznes-polska.pl, egospodarka.pl, komunikaty.pl, portalzp.pl, przetargi.pl, jak również w platformach zakupowych, z wykorzystaniem których zamawiający prowadzoną postępowania w formie elektronicznej: ezamowienia.gov.pl, marketplanet.pl, przetargowa.pl, pzp24.pl.
Przygotowanie dokumentów niezbędnych do wzięcia udziału w trwającym postępowaniu nie różni się od tego jakie obowiązywało przed zmianami w prawie. Warunki udziału w postępowaniu określa zamawiający, w tym także wymagane dokumenty oraz wzory dokumentów takie jak formularz ofertowy czy niezbędne oświadczenia. Przygotowanie dokumentów niezbędnych do wzięcia udziału w postępowaniu odbywa się bez zmian z tą różnicą, że ich przekazanie, czyli złożenie oferty, realizowane jest w formie elektronicznej z wykorzystaniem platformy wskazanej przez zamawiającego.
Wadium jest nadal stosowane w przetargach. Po zmianie przepisów przestało być obligatoryjne. Obecnie stosowane jest uznaniowo przez zamawiających, a jego wysokość wynosi od 1,5% do 3% wartości zamówienia w zależności od trybu i parametrów postępowania. Nadal obowiązują różne formy wadium. Najpopularniejsze to wadium w formie pieniądza (kwota uiszczana na rachunek zamawiającego) i wadium w postaci gwarancji wadialnej w formie elektronicznej.
Potrzebujesz gwarancję wadialną? Kup teraz online lub zadzwoń +48 22 39 84 797 lub napisz do nas info@gwarancje24.pl.